Ganzen overnachten vaak op onze vlotten. Helaas levert dat veel troep op. We proberen nu met watersproeiers de ganzen van de vlotten te houden. Tot nog toe lijkt het te werken. De sproeiers gebruiken water uit de kolk. Er komt een tijdklok zodat de sproeiers met intervallen aangaan. Voor de leden betekent dit: de laatste roeier wordt verzocht na het roeien de beide sproeiers in het midden van de vlotten te plaatsen (op het aangegeven merkteken). Voor de eerste roeiers s’ochtends: verplaats de sproeiers van het midden van het vlot naar de zijkant bij de loopbrug, dus niet in het water gooien. Als het blijft werken zijn we misschien eindelijk verlost van de troep op het vlot. Graag jullie medewerking. Als het blijft werken, maken we ook een betere oplossing voor de slangen.
Het positieve nieuws is dat de rubberen rand op de vlotten het aantal huidschades aanzienlijk verminderd heeft. Wel gaan er veel boegballen af (rubber van de stootrand) en rubber van de boegbal glijdt heel stroef, maar dat is gemakkelijk te repareren met een nieuwe boegbal. Een heel enkele keer hebben we nu nog huidschades van het vlot, maar dan is de boot ook buitengewoon lomp aangelegd (Wartenaar en enkele C-vieren). De meeste huidschades worden nu in de loods gemaakt. Om dit zo veel mogelijk te verminderen hebben we voor veel grotere boten en veel boten die wat hoger liggen uitschuifbare stellingen. Door het gebruik van deze uitschuifbare stellingen tijdens het naar buiten of naar binnen brengen van de boot is de kans dat de huid beschadigd wordt door de dolpen van de bovenliggende boot uiterst gering. Door gebruik te maken van de uitschuifbare liggers is ook de kans dat je met de dolpennen van jouw boot de huid van de onderliggende boot raakt vrijwel nihil. Op dit moment hebben vrijwel alle boten (met uitzondering van toewijzing) krassen op de romp/huid, veelal op de plek waarboven een rigger/dolpen van een andere boot zit.
Recentelijk is de Ellen Melissie voor onderhoud naar de werkplaats gegaan. Deze 2x is een vrijwel nieuwe Fillippi wedstrijdboot 9 (2 jaar) die ingezet is in de S3-categorie (dat wil zeggen geen toewijzing wat normaal is voor nieuwe wedstrijdboten). Zoals bekend kenmerken wedstrijdboten zich door een lager gewicht met grote stijfheid, rankere rompvormen en jammer maar zijn zij helaas ook kwetsbaarder dan de Wintech trainingsboten. Het lagere gewicht wordt o.a. veroorzaakt door een andere huidconstructie.
Bij het nakijken van de Melissie bleek dat de huid op diverse plekken (meer dan 10) deukjes vertoonde. Deze deukjes zijn vrijwel zeker veroorzaakt door het onzorgvuldig in een uitbrengen van de boot in de stelling (de dol van de bovenliggende boot wordt geraakt). Het is niet goed mogelijk deze deukjes te repareren en het komt erop neer dat de Melissie een aanzienlijk deel van haar waarde verloren heeft en dat binnen 2 jaar met niet echt veel roei-uren. Als de uitschuifbare stelling benut zou zijn, is de kans dat je de boven liggende dol raakt heel klein.
Let er ook op of de dolpennen voorzien zijn van een dopje.
Conclusie: gebruik die uitschuifbare liggers. Het uitbrengen en weer naar binnen brengen moet met grote voorzichtigheid en aandacht gebeuren. Let erop dat je met de riggers/dolpennen geen huidjes van andere boten raakt.
Over ongeveer vier weken wordt er een nieuwe Wintech 4X+ verwacht. Deze boot stond eigenlijk gepland voor volgend jaar. Onder verwijzing naar het voorgaande onderwerp zou het mij verwonderen als er na drie maanden na ingebruikname er nog geen krassen op de romp zitten. Hopelijk krijg ik ongelijk.
Jan Bezemer
Materiaal commissaris