Eind vorig jaar stapte oud-ZRZV-jeugdzeiler Maurice over van de Splash naar de Laser Radial. De Radial is een fysiek zware boot en het ‘veld’ van tegenstanders is heel sterk.
De Europa Cup in Warnemünde, eind juni, was spectaculair: dag-in-dag-uit 15-20 knopen, lage wal. Maar de uitslag in het midden van de Europese ranglijst (30e, 67 deelnemers) was niet slecht. Daarna volgde een fantastisch toernooi in juli, in Plymouth (GB). Met als resultaat dat Maurice met een prijs naar huis ging. Het WK in Kiel zorgde voor wisselende uitslagen: 12 wedstrijden in 5 dagen; van een 2e tot een 27e plek. Een WK win je alleen met constant hoge klasseringen. Na de zomervakantie betaalde de internationale zomer-ervaring zich terug: hoge klasseringen tijdens de United4Sailing-wedstrijden en het ONK Laser Radial zorgde voor een 8e plaats in het overall-jaarklassement.
Deze 8e plaats voldoet aan de criteria van het Watersportverbond om toegelaten te worden voor het Nationaal TalentTeam Radial (alle boottypes hebben hun eigen TalentTeam). In samenwerking met het NOC*NSF wil het Watersportverbond opvolging geven aan de successen van Marit Bouwmeester en Dorian van Rijsselberge. De volgende lichting talenten staat klaar: deze zomer 4x goud en 1x zilver tijdens de Wereldbekerwedstrijden in Japan (op het Olympische water van 2020). De TalentTeams 2019 gaan op weg naar de Spelen van 2024, 2028 en verder – eventueel later als coach. Dat is de reden dat men nu al de beste 16- en 17-jarige zeilers van Nederland wil opleiden. Dat opleiden gebeurt door professionals van het Watersportverbond in samenwerking met (oud-)zeilers als Serge Kats, Nicolas Heiner en Maxime Jonker.
Het WK Zeilen wordt in 2022 gehouden voor de kust van Scheveningen. Het Watersportverbond laat niets aan het toeval over: alle potentiële Nederlandse deelnemers trainen vanaf nu al op dat moeilijke wedstrijdwater. Het is zo moeilijk vanwege de vaak aanlandige wind en stroming. Dat trainen gebeurt tot eind november, op een doordeweekse dag en op zaterdag en zondag. In de winter in Portugal en daarna weer ‘op Skiffa Bay’ zoals de zeilers het zelf noemen.
Het vaargebied van een ZRZV’er wordt steeds groter!